vrijdag 27 januari 2012

Woon-werkverkeer

In 2006 duurde mijn OV-woon-werkreis 60 minuten. Nu nog steeds. Maar er is in die bijna zes jaar heel wat veranderd aan de reis. Het spoor is verbouwd en mijn werkgever is verhuisd.

In 2006 schreef ik een stukje over de treintijden van mijn woon-werkverkeer. In dat jaar stopte de Nederlandse Spoorwegen met de Hofpleinlijn. Deze lijn is daarna net als de Zoetermeerlijn omgebouwd voor Randstadrail. De ingebruikname van Randstadrail werd een flop. Pas in 2007 kwam het vervoer daar weer enigzins op gang.

Ik reisde in 2006 van Capelle Schollevaar via Rotterdam CS en Hofplein naar Voorburg 't Loo. Door het wegvallen van de Hofpleinlijn moest ik via Delft naar Den Haag Laan van NOI.
Eind 2006 werd Gouda een intercitystation. Mijn reis werd toen Capelle Schollevaar-Gouda-Den Haag CS. Vanaf daar met tramlijn 2 (en later weer met Randstadrail) richting Voorburg 't Loo.

In het bovengenoemde stukje legde ik de reistijd in 2006 vast, ter vergelijking met 'later'. Inmiddels is Randstadrail (de Rotterdamse metrolijn E) af. Sinds vorige maand rijden de metro's van Rotterdam Slinge via Rotterdam CS naar Den Haag.

De tijden:
2005 (NS)
7:31 V Rotterdam Hofplein
7:53 A Voorburg 't Loo
reistijd 22 minuten


2012 (RET)
7:32 V Rotterdam Centraal
7:59 A Voorburg 't Loo
reistijd 27 minuten.

De reis is dus vijf minuten langer geworden. Maar: in dit traject zijn sinds 2006 zes nieuwe haltes geopend: Blijdorp, Berkel Westpolder, Pijnacker Zuid, Nootdorp, Leidschenveen en Forepark. Twee haltes zijn vervangen op een andere locatie: Kleiweg door Melanchtonweg en Wilgenplas door Meijersplein. Rotterdam Hofplein en Rotterdam Bergweg zijn gesloten.

Wat ik in 2006 nog niet wist, was dat mijn werkgever in 2008 ging verhuizen naar een gebouw naast Randstadrailhalte Leidschenveen. Ik reis nog steeds op een abonnement Capelle Schollevaar-Den Haag CS. Nu echter met een 3-zone stadstreek aanvulling. In de praktijk reis ik Capelle Schollevaar - Den Haag Ypenburg (via Gouda). Ik loop van Ypenburg naar Leidschenveen, alleen als het regent neem ik HTM tramlijn 19.

Volgens de plannen zou ik met de metro sneller op mijn werk kunnen zijn. De metro rijdt iedere 10 minuten. De trein vier keer per uur (alleen in de spits, als het geen vakantie is, er geen stremmingen in Zuid-Holland zijn en ze geen andere reden kunnen verzinnen om de trein uit te laten vallen).

In theorie:
10 minuten lopen naar Capelle Schollevaar
13 minuten stoptrein Capelle Schollevaar - Rotterdam Centraal
23 minuten metro Rotterdam Centraal - Den Haag Leidschenveen
2 minuten lopen naar mijn werkadres
reistijd 48 minuten, exclusief de overstap trein - metro op Rotterdam CS, dit station wordt momenteel verbouwd.

De praktijk:

  • trein heeft 5 minuten vertraging;
  • Bij Rotterdam CS roept de conducteur om dat we langzaam het station binnen moeten rijden omdat er gecombineerd moet worden met het treinstel dat al langs het perron staat. Ondanks dat ik vooraan in de trein zit, kom ik dus halverwege het perron van spoor 16 uit de trein;
  • ik moet het hele treinstel langslopen naar de kop van spoor 16;
  • via een tijdelijke trap daal ik af naar de achterkant van Rotterdam CS;
  • ik moet de hele tijdelijke spoortunnel door;
  • via een tijdelijke omleidingsroute bereik ik de ingang van het metrostation.
Tijd tussen de geplande aankomsttijd van de trein en het vertrek van de metro: 18 minuten. Dat brengt de totale reis op 66 minuten. 

Ik ga voortaan weer met de NS via Gouda etc. Als Rotterdam CS af is, probeer ik het nog eens.


24 juni 2008: de wijk Leidschenveen in aanbouw.


Geen opmerkingen: